Asas pengetahuan tentang DSLR

Kali nie aku nak ajar korang cara pegang DSLR dgn betul bkn bajet2 bwk DSLR kat sekolah tapi pegang xbetul hihi jgn terase okay.Oleh kerana yg nie perkara pertama korang perlu tahu jadi aku tulis dlm bahase melayu sbb ade sket2 yg xfhm bahase inggeris kan aku tahu dah,hehe.Terdpt cara yg betul untuk memegang kamera DSLR.Tangan kanan dengan jari telunjuknya harus sentaisa bersiap sedia untuk menekan butang pelepas pengatup,sementara tangan kiri pula untuk memegang dan menampung berat kamera dengan jari-jarinya bertugas untuk menyelaraskan titik focus lensa.Seorang jurugambar akan membidik dengan mata kanan n mata kiri pula akan ditutupi dengan badan kamera.
Cara memegang kamera seperti yang ditunjukkan adalah variasi memegang secara horizontal,tetapi dengan posisi kamera vertical.Biasanya,kamera DLSR sudah dilengkapi dengan butang pelepas pangatup untuk pemegangan kamera secara vertical.
horizontal
vertical

1 comment:

  1. Oh.. macam tu ke pegangnyer... hehe... tak pernah tau plak...

    ReplyDelete